10 Perkara Wajib Bawa Semasa Melancong ke Luar Negara

Apabila merancang perjalanan ke luar negara, adalah penting untuk memastikan kita membawa semua peralatan penting yang diperlukan untuk menjadikan perjalanan kita lebih selesa dan berkesan. Aku kongsikan senarai 10 barang wajib yang perlu di bawa semasa melancong ke luar negara. Boleh dijadikan sebagai rujukan untuk kita juga pada masa akan datang. Hehehe..



Pasport dan Dokumen Perjalanan

Ini adalah barang yang paling penting untuk dibawa. Pastikan pasport masih sah, dan simpan di tempat yang selamat. Juga, bawa tiket penerbangan , visa (jika perlu) dan salinan dokumen penting seperti ID dan lesen memandu.

Tunai dan Kad Kredit

Pastikan korang mempunyai wang tunai dalam mata wang tempatan negara yang dilawati. Juga, bawa kad kredit sebagai sumber kewangan tambahan. Jangan lupa untuk maklumkan bank tentang perjalanan ke luar negara untuk mengelakkan sebarang gangguan dengan kad kredit tu nanti.


Extension Plug dan Travel Adapter

Bawa juga extension plug dan travel adapter yang bersesuaian dengan negara yang kita nak pegi tu. Ia penting untuk pengembara yang membawa peranti elektronik seperti telefon mudah alih, tablet atau kamera. Ia membolehkan korang mengecas bateri peranti tanpa masalah di negara asing. Kadang-kadang kat hostel tu cuma ada 1 soket je, jadi extension plug ni sangatlah penting supaya kita dapat mengecas peranti kita dengan lebih efisyen.

Pakaian yang bersesuaian

Sesuaikan pakaian dengan jenis perjalanan kita. Ini boleh termasuk kasut berjalan kaki yang selesa, pakaian renang dan pakaian sukan jika merancang untuk melakukan aktiviti lasak seperti mendaki gunung atau bermain ski. Kalau jadual perjalanan tu lebih kepada berOOTD, bawalah baju yang bersesuaian untuk OOTD. 

Ubat dan Dokumen Perubatan

Bawa ubat-ubatan yang diperlukan bersama dengan preskripsi doktor. Pastikan korang mempunyai salinan rekod perubatan untuk rujukan. Ini amat penting jika korang mempunyai sebarang keperluan perubatan khas. Macam aku kena baru ni, tak bawa ubat pulak masa travel, makanya kena la cari farmasi di Seoul, pulak tu, pain killer yang aku makan tu tak boleh beli macam tu je.. kena pakai preskripsi.. terpaksa la pula amik pain killer brand Korea.. haru biru juga.. tapi alhamdulillah.. finally, everything went well..

Peta dan Jurupandu Tempatan

Walaupun kita boleh mencari panduan dalam talian, membawa peta dan buku panduan tempatan berguna untuk menavigasi dan mencari tempat menarik. Ini juga boleh membantu kita berkomunikasi dengan penduduk tempatan jika kita tidak fasih dalam bahasa tempatan. Install aplikasi yang bersesuaian dengan negara tersebut, kalau ke Korea.. boleh install aplikasi Naver Map atau Subway. Memang sangat membantu. Aplikasi Google Translate juga banyak membantu berkomunikasi dengan orang tempatan.

Toiletries

Jangan lupa barang-barang toiletries seperti berus dan ubat gigi, pencuci muka, sabun mandi dan lain-lain. Travel tu travel juga..kebersihan diri jangan di lupa ye...

Kit Keselamatan

Kit keselamatan sedia untuk digunakan termasuk pembalut, plaster, ubat-ubatan kecil dan alat pemotong. Kita tidak pernah tahu bila kecemasan mungkin berlaku, jadi sebaiknya kita bersedia je. Letakkan dalam satu beg atau bekas kecil yang boleh dibawa ke mana-mana sahaja, jadinya kalau ada apa-apa terjadi di tengah jalan, at least kita dah bersedia dengan kit tersebut.

Salinan Dokumen yang Disyorkan

Selain salinan dokumen perjalanan, buat salinan sandaran seperti pasport, tiket dan kad kredit. Simpan di tempat yang berasingan daripada dokumen asal untuk keselamatan tambahan. Be prepared for the worst..

Beg Sandang

Beg sandang yang mengandungi pakaian ganti dan barangan peribadi yang penting boleh berguna jika bagasi tertinggal atau tiba lewat. Kita akan sentiasa mempunyai pakaian bersih dan keperluan asas untuk menjadikan perjalanan kita lebih selesa.

Dengan membawa kesemua barangan wajib ini ketika melancong ke luar negara, kita dapat memastikan perjalanan kita berjalan lancar dan lebih bermakna. Jadi, bersedia dan nikmati pengembaraan di luar negara!

Post a Comment

1 Comments

  1. kalau travel jauh memang kena prepare seawal mungkin. seminggu lebih sebelum tu memang kena checklist

    ReplyDelete

Thanks for your support