Travel Tips : Masa Terbaik untuk Melawat Korea Selatan

Korang ada merancang perjalanan ke Korea Selatan? Daripada bandar yang meriah kepada landskap yang menakjubkan dan makanan yang lazat, Korea Selatan mempunyai sesuatu untuk semua orang. Tetapi bilakah masa terbaik untuk melawat?  Alhamdulilah.. selama beberapa tahun ini, aku telah beberapa kali travel ke Korea Selatan dan mengharungi semua musim yang ada di sana. So, aku akan cuba memberikan gambaran tentang musim di Korea Selatan supaya korang boleh merancang pengembaraan korang untuk trip korang ke Korea Selatan nanti.



Musim bunga: Cherry Blossoms dan Cuaca Sederhana
Musim bunga adalah musim tercantik di Korea Selatan. Dari penghujung Mac hingga awal Mei, negara ini penuh dengan kaleidoskop warna apabila bunga sakura menyelimuti jalan, taman dan gunung. Cuacanya sederhana dan menyenangkan, menjadikannya sesuai untuk berjalan. Jangan lupa untuk melawat Festival Bunga Sakura Jinhae dan Festival Bunga Musim Bunga Yeouido untuk pengalaman bunga yang tidak dapat dilupakan! when is spring, you nailed it!

Musim Panas: Hari Cerah dan Suasana Perayaan
Pada waktu ini suhu panas dan banyak cahaya matahari. Dari Jun hingga Ogos, korang boleh menjangkakan sedikit kelembapan, tetapi itu tidak menghalang korang daripada menikmati suasana yang meriah. Ia adalah masa yang sesuai untuk melawat pantai yang indah seperti Haeundae di Busan atau Pulau Jeju. Selain itu, korang juga boleh menyertai Pesta Lumpur Boryeong yang meriah atau menyaksikan bunga api yang memukau di Pesta Bunga Api Antarabangsa Busan.

Musim luruh: Dedaunan Emas dan Iklim Sederhana
Dari September hingga November, Korea Selatan dihiasi dengan warna merah, oren dan emas yang menakjubkan. Air yang segar dan suhu yang sederhana menjadikannya sesuai untuk menerokai dedaunan musim luruh yang menakjubkan. Korang boleh pegi ke Taman Negara Naejangsan atau Taman Negara Seoraksan untuk denai kembara yang bergambar di tengah-tengah kanvas yang meriah. Jangan ketinggalan Festival Jinhae Gunhangje yang terkenal atau Festival Tanglung Seoul, yang menambahkan kilauan tambahan pada musim ini.

Musim Sejuk: Landskap Bersalji dan Hidangan Perayaan
Musim sejuk di Korea Selatan adalah seperti fairytale. Dari Disember hingga Februari, korang boleh menjangkakan landskap yang dilitupi salji dan suasana yang selesa. Penggemar ski pasti suka mendaki cerun di pusat peranginan ski popular. Dan jangan lupa untuk melawat Pulau Nami yang menawan untuk pengalaman seperti dongeng.

Korea Selatan adalah destinasi yang menawarkan pengalaman  menyeronokkan sepanjang tahun, tetapi masa terbaik untuk melawat bergantung pada pilihan korang. Jadi, pertimbangkan aktiviti dan pilihan cuaca yang korang nak, dan rancang pengembaraan Korea Selatan korang dengan sewajarnya. 

Post a Comment

0 Comments