Travel Tips : Cenderamata Travel

Assalammualaikum

Bila kita balik dari travel, mesti akan terdetik untuk membeli cenderamata sebagai tanda kenang-kenangan atau hadiah kepada keluarga mahupun rakan sekerja. Cenderamata bukan sekadar cenderahati, ia sebagai kenangan dan menceritakan pengalaman sepanjang perjalanan kita. Tetapi cenderahati apakah yang perlu kita cari? So, aku share sikit antara cenderahati yang pernah aku beli sebagai tanda kenangan untuk diri sendiri mahupun kepada orang terdekat.



Makanan tempatan
Makanan tempatan adalah antara cenderahati yang aku pernah beli antaranya coklat, kek lapis, kekacang, rempah dan sebagainya. Cenderahati yang boleh dimakan membolehkan korang menikmati rasa perjalanan korang lama selepas korang kembali. Cuma pastikan korang menyemak peraturan kastam untuk sebarang barangan makanan yang korang bercadang untuk dibawa balik.

Karya Seni Buatan Tangan
Sokong artis tempatan dan tambahkan sentuhan budaya ke rumah korang dengan karya seni buatan tangan. Cari lukisan unik, tembikar atau kerja kayu yang rumit yang mencerminkan ketukangan tempatan. Potongan-potongan ini bukan sahaja membuat hiasan yang cantik tetapi juga berfungsi sebagai peringatan tentang warisan seni tempat yang korang lawati. Antara karya tempatan yang aku pernah beli adalah lukisan dan alhamdulillah, lukisan tersebut masih tersergam di ruang tamu rumah aku.

Pakaian atau Aksesori Tradisional
Selami suasana fesyen tempatan dengan membeli pakaian atau aksesori tradisional. Daripada sari berwarna-warni di India hingga selendang tenunan tangan di Peru, barang-barang ini membolehkan korang membawa kembali budaya fesyen tempatan. Ia menjadi permulaan perbualan yang hebat dan penambahan unik pada almari pakaian korang kan. Biasanya kalau aku, aku akan beli samada tudung atau kain pasang. Bila pakai terus teringat, beli kat mana.

Magnet Cenderamata atau Rantai Kunci
Untuk pilihan yang ringan dan berpatutan, kumpulkan magnet cenderahati atau rantai kunci dari setiap destinasi yang korang lawati. Ia padat, mudah untuk dibungkus dan berfungsi sebagai peringatan yang menyeronokkan tentang tempat yang pernah korang kunjungi. Paparkannya pada peti sejuk korang atau gunakannya sebagai rantai kunci untuk membawa sentuhan nostalgia perjalanan ke kehidupan seharian korang. Saiznya yang kecil dan compact tidak akan memakan terlalu banyak ruangan dalam beg korang.

Poskad atau Setem Vintaj
Masa aku travel ke New Zealand dulu, aku akan beli poskad dan poskan kepada diri sendiri sebagai tanda aku pernah datang ke sana.Khazanah nostalgia ini menangkap intipati destinasi dan dijadikan kenang-kenangan yang hebat. Sesetengah darinya aku bingkaikannya sebagai tanda kenang-kenangan.

Cari item yang benar-benar mencerminkan intipati destinasi perjalanan korang. Sama ada hidangan yang boleh dimakan, karya seni buatan tangan atau pakaian tradisional, cenderahati unik ini akan membawa senyuman ke wajah penerima dan mengekalkan kenangan perjalanan korang.

till then

Post a Comment

0 Comments