Cara Memperbaharui Roadtax Kereta

Bulan September datang lagi.. dah sampai masa untuk renew roadtax kereta Ferrari wannabe aku tu.. Hihihi.. Seperti yang kita ketahui, bermula dari 10 Februari 2023, kita dah tak perlu tampal lagi roadtax kereta untuk semua kenderaan persendirian milik rakyat Malaysia seperti yang diumumkan oleh Menteri Pengangkutan, Loke Siew Fook dalam satu sidang media. Tapi.. walaupun tak perlu tampal, still kena juga renew yer kerana maklumat tersebut akan dipaparkan dalam roadtax digital...


Apa itu Roadtax Digital?

Pemilik kenderaan persendirian mempunyai pilihan untuk menggunakan mod paparan LKM Digital (e-LKM) melalui laman web awam JPJ atau memuat turun aplikasi MyJPJ untuk mendapatkan salinan digital cukai jalan mereka. Bagaimanapun, pemilik kenderaan persendirian tidak perlu memuat turun aplikasi MyJPJ, kerana ini hanyalah pilihan tambahan untuk mendapatkan cukai jalan dan lesen memandu versi digital.

Namun, sekiranya korang memilih untuk tidak menggunakan aplikasi MyJPJ, korang tidak perlu risau atau bimbang, kerana pihak berkuasa seperti polis atau JPJ masih boleh mengesahkan status cukai jalan dan lesen memandu korang melalui sistem pada peranti penguatkuasaan mereka.

Kalau korang tidak mempunyai telefon pintar atau kawasan tempat tinggal korang mengalami masalah sambungan internet, jangan risau, korang masih boleh meminta pelekat cukai jalan dan lesen memandu fizikal jika perlu. Ingat bahawa pihak berkuasa seperti polis atau JPJ juga mempunyai keupayaan untuk menyemak status cukai jalan dan lesen memandu korang melalui peranti penguatkuasaan mereka.

Jika kenderaan korang dikendalikan oleh orang lain, tak perlu risau. Korang juga boleh mencetak salinan cukai jalan digital dan menyimpannya di dalam kenderaan. Walau bagaimanapun, walaupun tanpa mencetaknya, pihak berkuasa masih boleh menyemak maklumat kenderaan melalui peranti mereka.

Cukai jalan digital hanya terpakai kepada pemilik kenderaan persendirian warganegara Malaysia dan akan diperluaskan secara beransur-ansur kepada kumpulan kenderaan lain.

Mengapa Pembaharuan Cukai Jalan Penting?

Roadtax adalah tanda kenderaan korang telah diberi kebenaran oleh pihak berkuasa untuk berada di jalan raya. Mempunyai cukai jalan yang sah menunjukkan bahawa kenderaan korang telah menerima pemeriksaan keselamatan dan cukai jalan yang diperlukan. Tanpa cukai jalan yang aktif, korang mungkin terdedah kepada tindakan undang-undang dan risiko keselamatan.

Langkah-langkah Memperbaharui Roadtax

Pembaharuan Melalui Kaunter JPJ

Untuk memperbaharui roadtax, korang boleh ke kaunter JPJ atau Pejabat Pos yang berhampiran. Bawa bersama dokumen seperti sijil pendaftaran kenderaan, kad pengenalan pemilik, insurans yang sah. Pastikan sebelum renew roadtax tu, korang dah buat insuran sesiap untuk kereta korang. Kalau macam aku, aku akan tambah juga insurans cermin.

Pembaharuan Melalui Portal MyEG

Cara yang lebih mudah ialah menggunakan portal MyEG. Melalui portal MyEG ni juga korang boleh terus beli insurans dan kemudian memperbaharui cukai jalan dengan lebih mudah. No hassle ke sana sini, hanya dengan satu klik sahaja. Caranya, log masuk ke akaun MyEG korang, pilih "Pemilik Kenderaan," dan ikut arahan untuk memperbaharui cukai jalan dalam talian. Korang perlu memasukkan maklumat yang diperlukan dan membayar melalui kad kredit atau perbankan dalam talian.

Kelebihan Memperbaharui Roadtax Melalui MyEG

Mudah dan Cepat: Melalui MyEG, korang boleh memperbaharui cukai jalan korang dalam beberapa minit sahaja tanpa perlu beratur di kaunter JPJ.

Peringatan Pembaharuan: MyEG juga akan menghantar peringatan kepada korang apabila cukai jalan korang hampir tamat tempoh, menjadikan proses pembaharuan lebih mudah pada masa hadapan.

Untuk harga roadtax kereta Ferrari wannabe aku tu.. murah je... dalam RM20 je.. hahahhaa.. yang mahal tu insurans.. Adeih.. kena korek tabung ayam ni nak renew insurans dan roadtax..


Post a Comment

0 Comments