Catatan Perjalanan Kursus JICA Tokyo | Day 7

Assalammualaikum

It’s a presentation day ! Dup dap dup dap. Semalam ko dah ukur jalan.. hari ni bersedialah kau dengan presentation kan.. Schedule untuk satu hari ni adalah country report presentation. Untuk kami peserta dari Malaysia, kami akan bawakan 3 tajuk yang berbeza which ia antara isu yang kami bawa dari Malaysia.

Tajuk 1 : Bridging The Digital Divide, oleh Nor Irfhan Nor Azman
Tajuk 2 : Spamming Issue in broadcasting, oleh Sazrol Fadzli Bojeng
Tajuk 3 : Driven Network Mobility, oleh Keknil


Kalau ikutkan, banyak tajuk yang boleh kami bentangkan di sini, tapi masa pun singkat.. waktu presentation pun cuma 25 minit je.. ni pun dah skip-skip slide sebab takmo lebih masa. Orang Jepun kan sangat punctual. Jadi ko lewat 1 saat pun dorang dah gelisah. Untuk country report presentation ni, selain dari peserta, ada juga audience dari ITU-AJ, MIC, Fujitsu dan JICA sendiri. Bersedialah korang dengan pelbagai soalan-soalan yang bakal ditanya nanti.


preparation for presentation

presentation dari peserta Colombo

presentation dari peserta Ecuador

Sepatutnya presentation dari Malaysia lepas lunch break. Tapi sebab ada peserta dari Laos yang terpaksa ke hospital sebab tak sihat.. jadi dianjakkan waktu presentation kami ke waktu sebelum rehat. Fuhh.. padahal kitorang dah arrange baik punye kekonon waktu lepas rehat tu nak buat surprise letak souvenir atas meja peserta dan audience la kan.. tapi tak tercapai hasrat itu..
Masa short break, kami sempat dihidangkan dengan Dora-yaki yang sangat sedap oleh Pengarah ITU-AJ, Tanaka-san. Nomnomnom..







Lepas tu sambung presentation dari Indonesia dan seterusnya, dari Malaysia. 25 minit presentation terasa lambat sangat berlalu sampai la masa Keknil buat presentation tu, tetiba bunyi tinggg… Hahaha.. maknanya masa ada lagi 5 minit.. Slide banyak lagi.. so banyak la slide ko skip kan ! Hahahaha.. #itusemualasan


presentation dari peserta Indonesia

presentation dari peserta Malaysia

presentation dari peserta Malaysia

Selesai presentation ! Fuhhh.. lega sangattt… Lepas satu beban.. Kampaiiiiii !!!



lunch

Petang sebelum sambung presentation dari negara lain, kami sambung packing souvenir untuk peserta dan audience. Beronok-ronok la sebab beg dah ringan.. Kahkahkah.. Kalau tak ritu, 1 beg tarik tu je, penuh dengan souvenir, buku dan country report tau tak? Berat gilak.. Now beg dah ringan.. boleh isi souvenir cecomel dari Jepun.. Aummm..


presentation dari peserta Laos

presentation dari peserta Myanmar

presentation dari peserta Papua New Guinea

presentation dari peserta Papua New Guinea



souvenir dari Malaysia 

suka lettew dah dapat souvenir

Lepas abis kelas, pelagi.. masa untuk berehat la kan.. ada masa 2 jam sebelum dinner, jadi Keknil pun balik bilik untuk berehat. Tepat jam 5.30 petang (waktu Jepun).. Keknil pun turun untuk dinner dan kekonon nak bersiap untuk ukur jalan la kan.  Lepas dinner je, pegi ke lobi.. tengok ada Kelas Kaligrafi.. Fuhh.. dah lama sangat tak tulis Hiragana, Katakana ni.. ada 20 tahun kot.. It’s an interesting class.. ada juga peserta dari negara lain yang turut join kelas ni. Since kelas di buat di lobi center, jadi memang sentiasa jadi tumpuan la. Keknil sendiri berpeluang untuk belajar semula menulis beberapa perkataan yang mudah je la.. tak mampu uols nak tulis Kanji. Hahahah.. Dan hasilnya.. Ehem.. dah bolehlah duduk lama kat Jepun.. Kahkahkah.. 















souvenir sebab join kelas kaligrafi

till then, tatababai

Post a Comment

0 Comments