Keajaiban Sengkuang: Raja Serat & Nadi Kesihatan dalam Setiap Gigitan!

Assalammualaikum

Semalam pegi jualan kat pejabat ni ada jual sengkuang calit.. Pergh... sedap gilessss... rasa macam tak cukup beli satu 😂 dapat pulak kuah dia yang pekat, likat.. pedas pedas manis.. Fuh... mari telan ailio berjemaah.. 😂 Bila bab makan ni, time tengah lapar, memang tak fikir apa.. makan je asal kenyang kan.. tapi bila dah kenyang.. masa tu baru rasa menyesal.. eh.. aku makan berapa keping tadi? 😂 tetiba rasa macam makan terlalu banyak, baru fikir alamak.. kalori tinggi... hahhahaha... masa tu baru fikir nak exercise la.. nak diet la.. dah makan tak ingat dunia baru fikir nak diet ekkk.. hahhaha.. so sebenarnya, sengkuang ni dalam kategori sayuran. Jadi bila dalam kategori sayuran ni, of course la sihat kan.. eh...  😂


Apa itu Sengkuang?

Sengkuang merupakan sejenis sayuran yang terdapat dalam pelbagai bentuk dan saiz. Kalau nak bayangkan rupa dia, cuba bayangkan kentang yang kulitnya licin macam timun. Kadang-kadang, dia juga dikenali sebagai "jicama" dalam bahasa Inggeris. Rasa sengkuang ni rangup, manis, senang sikit. Sengkuang ni sangat serba boleh, boleh dimakan mentah, dimasak, digoreng, atau dimasukkan ke dalam hidangan segar.

Jenis Sengkuang

Korang tau tak bahawa terdapat pelbagai jenis sengkuang? Ada yang putih, kuning, merah dan hijau. Yang putih dan kuning adalah yang paling biasa kita temui dalam masakan. Ada sengkuang besar atau kecil. Tetapi yang paling penting, semuanya sedap! Antara jenis sengkuang yang sering dijumpai adalah:

Sengkuang Putih (Jicama): Ini adalah jenis Sengkuang yang paling biasa dan sering digunakan dalam masakan. Kulitnya licin dan putih, dengan daging dalam juga putih. Rasa sengkuang putih ini manis dan rangup menjadikannya sesuai untuk dimakan mentah dalam bentuk salad atau dicelup ke dalam sos.

Sengkuang Kuning (Yellow Mexican Turnip): Lobak kuning ini agak jarang ditemui, tetapi rasanya hampir sama dengan lobak putih. Kulitnya agak kuning dan isi dalamnya juga berwarna kuning. Selalunya lebih manis daripada sengkuang putih.

Sengkuang Merah (Red Jicama): Sengkuang merah ini mempunyai kulit luar yang kemerah-merahan dan daging putih di dalamnya. Rasa sengkuang merah ini juga manis dan rangup. Walaupun tidak lazim seperti sengkuang putih, ia memberikan sentuhan warna yang menarik dalam hidangan.

Sengkuang Hijau (Green Jicama): Green Jicama biasanya dibiarkan untuk dimasak dalam beberapa jenis masakan, seperti masakan rebus. Daging di dalam berwarna putih, dan kulit luar yang hijau boleh menjadi agak keras.

Sengkuang Bulat (Round Jicama): Terdapat juga sejenis sengkuang yang berbentuk bulat seperti bola. Jenis ini mungkin lebih sukar ditemui, tetapi bentuknya yang unik boleh memberikan kelainan dalam hidangan.

Sengkuang Taiwan (Taiwan Jicama): Sengkuang ini mempunyai daging yang lebih rapuh dan rasa yang lebih manis daripada jenis lain. Kulitnya licin dan coklat keemasan.

Sengkuang Brasil (Brazilian Jicama): Sengkuang ini agak berbeza dengan kulit luarnya yang hijau dan daging dalam yang putih. Ia mempunyai tekstur yang lebih rapuh dan manis.



Khasiat Sengkuang

Sengkuang ni bukan sahaja sedap, malah menyihatkan. Ia juga rendah kalori, kaya dengan serat, dan penuh dengan air. Jom tengok khasiat-khasiat yang ada pada sengkuang.

Sumber Serat Baik: Sengkuang mengandungi serat makanan yang tinggi, membantu memperbaiki penghadaman dan mengurangkan sembelit. Serat juga membantu korang berasa kenyang lebih lama, membantu pengurusan berat badan.

Rendah Kalori: Sengkuang adalah pilihan yang baik untuk mereka yang mengawal berat badan. Ia rendah kalori tetapi mengenyangkan, menjadikannya pilihan snek yang baik. 

Kandungan Air Tinggi: Sengkuang mengandungi banyak air, menjadikannya pilihan yang baik untuk mengekalkan kelembapan badan.

Kaya dengan Vitamin C: Vitamin C adalah antioksidan penting yang membantu menguatkan sistem imun badan dan meningkatkan kesihatan kulit.

Sumber Antioksidan: Sengkuang mengandungi antioksidan seperti beta-karotena, yang membantu melindungi sel-sel badan daripada kerosakan yang disebabkan oleh radikal bebas.

Mengandungi Potassium: Potassium ialah mineral penting untuk keseimbangan elektrolit dalam badan dan kesihatan jantung.

Sumber Vitamin E dan B: Vitamin E baik untuk kulit dan rambut, manakala vitamin kumpulan B penting untuk sokongan metabolik dan sistem saraf.

Boleh Membantu Menurunkan Tekanan Darah: Kandungan kalium dalam sengkuang dapat membantu mengurangkan tekanan darah, baik untuk kesihatan jantung.

Menyokong Kesihatan Tulang: Sengkuang mengandungi mineral seperti magnesium dan mangan yang diperlukan untuk kesihatan tulang yang baik.

Menyokong Fungsi Otak: Nutrien seperti vitamin B kompleks yang terdapat dalam sengkuang dapat menyokong fungsi otak yang baik.

So, yang makan sengkuang semalam macam takde hari esok tu, kira ok la kan 😂 banyak manfaat makan sengkuang ni.. sesuai juga untuk diet.. hehehhee

Antara Menu Berasaskan Sengkuang

Sengkuang ni bukan sahaja boleh dimakan begitu sahaja, tapi boleh dimakan dalam pelbagai menu. Aku share beberapa menu berasaskan sengkuang yang ringkas dan mudah untuk dibuat.

Rojak Sengkuang
Campurkan sengkuang yang dihiris nipis, timun, tauhu sumbat, dan buah-buahan lain yang korang suka. Masukkan sos rojak yang pedas dan manis, dan taburkan kacang tanah dan isi udang. Hidangan menyegarkan yang meletup di mulut!

Sengkuang Goreng
Potong sengkuang nipis-nipis dan gaulkan dengan adunan tepung beras dan sedikit garam. Goreng dalam minyak panas sehingga garing dan perang. Hidangkan bersama sos cili atau sos manis pedas.

Sengkuang Acar
Acar sengkuang adalah hidangan masam manis yang lazat. Potong sengkuang dan sayur-sayuran seperti lobak merah dan bawang merah. Rebus seketika, kemudian rendam dalam campuran cuka, gula, garam, dan cili. Biarkan beberapa jam sebelum dinikmati.

Sengkuang dalam Sup
Masukkan sengkuang potong dadu dalam sup ayam atau sayur. Sengkuang akan memberikan rasa segar dan gigitan yang berbeza dalam sup.

Sengkuang Tumis
Tumis sengkuang bersama sayur-sayuran lain seperti kembang kol, lobak merah, dan udang. Masukkan sedikit kicap dan lada hitam untuk perasa.

Sengkuang Salad
Gaulkan sengkuang yang dicincang halus dengan hirisan epal, daun salad, kacang panggang, dan daging ayam panggang. Hidangkan dengan salad dressing pilihan korang.

Sengkuang Smoothie
Gaulkan sengkuang bersama buah-buahan dan yogurt lain untuk smoothie yang segar dan sihat.

Secara keseluruhannya, sengkuang mempunyai pelbagai khasiat yang baik untuk kesihatan dan kecantikan. Ia juga membantu meningkatkan penghadaman, menjaga kulit dan sistem imun, serta menyokong keseimbangan elektrolit dan fungsi otak. Dengan pelbagai menu dan hidangan yang boleh dibuat berasaskan kentang, korang boleh menikmati dan memanfaatkan sengkuang dalam makanan mahupun dalam gaya hidup korang.

till then

Post a Comment

1 Comments

  1. sengkuang calit memang sedap! suka sebab ada kacang tabur hehe

    ReplyDelete

Thanks for your support