Catatan Perjalanan Kursus JICA Tokyo | Day 3

Assalammualaikum

- Please respect the blog owner, do not copy the photo without permission -


Ini adalah official visit kami ke luar buat kali pertama. Jadi seawal jam 9 pagi kami dah diminta untuk berkumpul di lobi. Memang kena punctual sangat sebab by 8.55 pagi bas dah gerak.

 selfie of the day

breakfast

aweksss Jepun

bas yang akan membawa kami ke study visit

Lokasi pertama kami adalah Tokyo Tower.

Travel Info : Tokyo Tower (東京タワー Tōkyō tawā?) is a communications and observation tower in the Shiba-koen district of Minato, Tokyo, Japan. At 332.9 metres (1,092 ft), it is the second-tallest structure in Japan. The structure is an Eiffel Tower-inspired lattice tower that is painted white and international orange to comply with air safety regulations.
Built in 1958, the tower's main sources of revenue are tourism and antenna leasing. Over 150 million people have visited the tower. FootTown, a four-story building directly under the tower, houses museums, restaurants and shops. Departing from there, guests can visit two observation decks. The two-story Main Observatory is at 150 metres (490 ft), while the smaller Special Observatory reaches a height of 249.6 metres (819 ft).
The tower acts as a support structure for an antenna. Intended for television broadcasting, radio antennas were installed in 1961, but the tower now broadcasts signals for Japanese media outlets such as NHK, TBS and Fuji TV. Japan's planned digital television transition by July 2011 was problematic, however; Tokyo Tower's height, 332.9 m (1,092 ft) was not high enough to support complete terrestrial digital broadcasting to the area. A taller digital broadcasting tower, known as Tokyo Skytree, was completed on 29 February 2012.

Sampai je di Tokyo Tower, memang semua orang macam jakun gile sebab dikatakan tower ini menyerupai Eiffel Tower.. fefeeling la sangat kan macam dah sampai Paris.. Kuangkuang..

Eiffel.. I'm In Love

penat bawa jaket kulu kilir.. tak pakai pun...

snow globe

heeee

amik gambar lagi sepam dua depan pintu masuk

jom naik




tiket untuk naik ke Tokyo Tower

Tiket boleh dibeli melalui kaunter dengan harga 900 Yen, tapi untuk kami, all in sponsored by JICA. Kami naik ke atas bersama-sama dan diberi masa lebih kurang 1 jam 30 minit untuk menikmati pemandangan sekitar Tokyo dari atas Tokyo Tower. Tokyo Tower ni ada 2 tingkat, jadi boleh la naik turun nak amik gambar dari tingkat atas mahupun bawah.

view from the top

Tokyo Tower

view from the top

view from the top

depan kedai

again.. view from the top

view from the top

Tokyo Tower

charm

selfie 

Kalau korang turun kat tingkat bawah, ada glass window yang boleh nampak bawah menara. Sape tak rasa gayat.. boleh berdiri atas glass tu dan jangan lupa ambil gambar kenangan.. Hihihi

di tingkat bawah

comic wall

seethrough glass

nampak ni

gayat gile



tengok uncle ni

budak ni pun.. ayoooo

bergolek-golek dia kat Lookdown Window tu

Keknil pun tergolek gak.. hahahaha

Di sini ada juga souvenir shop yang korang boleh beli macam-macam souvenir.. tapi a bit mahal la.. macam Keknil.. Keknil beli poskad ( 180 Yen dan setem 70 Yen) setiap satu. Since poskad mahal.. Keknil cuma beli 3 keping je. Sape la yang bertuah tu.. Keknil pun tak dapat tau.. !

post box

postcard.. kepada siapa?

ready to post

Oh ye.. di Tokyo Tower ni ada wifi percuma tau.. jadi jgn lepaskan peluang korang untuk live update dari sini ye.. ^_^

You Are Here

pramugari jaga lif... mulus sangat kulit awak

view terakhir sebelum turun

ready nak turun

Lepas Culture Visit di sini, kami pun memulakan perjalanan ke Ministry of Internal Affairs and Communication (MIC) untuk program seterusnya. Kami akan makan tengahari di sini.. sebab kelas seterusnya akan dibuat di sini sehingga 6 petang.

cuaca macam nak turun salji

pas masuk

the structure

signboard pun ko nak amik

cari mana satu kitorang nye bilik

Untuk aktiviti luar macam ni, better la bawa segala mak nenek bekalan makanan dan minuman ye. Yes.. memang ada je kedai yang kita boleh beli macam-macam.. tapi kalau setakat air mineral tu bolehlah nak beli.. kalau macam makanan lain tu, ko rasa yakin ke idok? So mujur la Keknil bawa bekalan makanan yang tak seberapanya. Bawa roti ikan bilik Gardenia je uols.. Hahaha.. Pastu beli air mineral kat convenient store. Cukup la untuk alas perut.

Kelas start pukul 1 petang. Memang sharp.. belum pukul 1 dorang dah panggil masuk untuk kelas. Petang ni akan ada 3 lecture.. setiap kelas akan ada 10 minit break.. tapi sebenarnya 5 minit je kot. Tak sempat nak pegi tandas pun. Huhuhu.. Untuk ketiga-tiga lecture ni, Mine-san la yang tolong translate apa yang dorang ni dok bebel-bebel dalam bahasa Jepun tu. Kelas pertama tu dah la suara minah Jepun ni slow.. memang ramai la yang dah setuju dengan dia. Ada yang bertongkat, ada yang bersandar.. tak kurang juga ada yang mengangguk-angguk. Hahahaa.. Setiap lecture adalam 1 jam setengah. Korang bayangkan dorang yang bersetuju ni hah.. Keknil dok belakang tergelak sorang-sorang tengok kelakuan dorang.. Kikikiii..

kelassss

dari kiri Ms Ogawa, Ms Mas, Ms Mine, Ms Shiba ^_^

Kemudian, sebelum kami start kelas kedua, kami diperkenalkan dengan pegawai atasan dari Standardization Department, MIC. Jom berkenalan dengan dorang…

semua muda-muda..

group photo

Lepas tu, kitorang sambung 2 lagi lecture dengan kaedah yang sama seperti tadi.. Mine-san yang jadi tukang translate.

sambung kelas.. ZzzzzZzzz

Kalau ikut ramalan cuaca, hari ni akan ada snow dan hujan.. ada kawan-kawan kat course lain yang sempat tengok snow.. kami tak sempat.. T_T sebab dalam kelas. Katanya adalah snow dalam sejam dua.. lepas tu snow bertukar menjadi hujan.

Lepas habis lecture, kitorang di bawa ke cafetaria untuk Welcome reception by ITU-AJ. Orang Jepun ni sangat welcome kita. Dan banyak la makanan dan minuman yang terhidang.. dari yang Halal sehinggalah yang tak halal ye. Ada welcome speech by Pengarah dan seterusnya, sesi perkenalan dengan team dari Standardization Department.

Welcome dinner


antara menu yang terhidang

huhuhu

ini Ketam Carik nama dia

Ayam, Kentang, Bawang, Sotong goreng tepung

mee 

erkkk


Lepas tu, dorang ajak buat welcome drink… dari macam-macam jenis minuman yang hado.. ko pilih la nak minum apa.. dari beer sampai la ke air kosong. Keknil minum beer ke? Ko gile nak soh dorang seret Keknil naik bas ke apa? Hahahaha.. Kampaiiii…  Adoii… kitorang minum air oren ngan air kosong je. Makanan pula.. memang pelbagai.. jadi Keknil cuma makan bawang goreng je.. sile kelaparan ye.. kikikiii


Welcome speech

Kampaiiii

makan ni jeeee

Lepas tu ada sesi tukar-tukar business card dan menyembang la kau dengan orang Jepun tu hah.. bila ko nye English pun broken.. dan ko sembang dengan dorang yang sama-sama broken English tu. Ko akan rasa macam English ko hebat gile.. Hahahaha.. Padahal kalau kat Malaysia, English ko tahap budak tadika je.. Kikikii..

Mujur la ada la faham sikit-sikit bahasa Jepun ni.. jadi mudah la juga nak berkomunikasi. After all, dorang sangat friendly dan cuba untuk bersembang walaupun kebanyakkanya macam tak faham.. Hehehe

Lepas sesi berkenal-kenalan, kitorang pun mohon undur diri dan ada sedikit ucapan dari setiap peserta kepada JICA, MIC dan ITU-AJ. Ye la.. dorang sponsor kite datang sini.. orang berbudi, kita berbahasa… keluar dari bangunan kerajaan ni, memang dah gelap la..

Everyone say thank you

pic of the day

bye bye

Naik je bas.. Keknil pun mula la pening.. dengan bas lajunya.. pastu tadi cuma makan bawang goreng je pulak tu.. perut dah krok krek krok krek.. Sampai je center, Keknil terus ke klinik sebab Keknil dari sebelum sampai ari tu batuk dan selesema. Jadi ubat sedia ada dah abis.. So, pegi la klinik jumpa doktor semua.. dia bagi ubat macam serbuk.. Kite dok bajet dia bagi pil ke ubat air ke.. sekali ubat serbuk dia bagi.. dah ko jenis tak suka makan ubat.. lepas tu ko kena makan juga ubat tu.. So makan la.. 3 kali tuang dalam mulut okey… tapi sebelum makan ubat tu, make sure perut tak kosong ye.. sebab tadi kan makan bawang goreng je.. so Keknil malas nak turun café cari makan.. so Keknil makan coklat seketul, makan ubat dan tidur.

klinik

ubat serbuk...

Adakah esok Keknil bertambah sihat atau sebaliknya?


till then, tatababai

Post a Comment

6 Comments

  1. banyak betul dugaan...tapi sana mmg sharp la kak oii...bukan macam kita sejam dua belum start lg event

    ReplyDelete
    Replies
    1. tau xpe... sharp gile.. kalau tak dia dah kelam kabut cari kita.. hahaha

      Delete
  2. Tokyo tower tu mmg nampak mcm eifil tower paris tu haaaaaaa cantiknya view...best JICA sponsor...mcm2 diorang sambut ye...rasa dihargai

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah Juju.. ada satu malam tu, akak jalan kat Tokyo Tower.. cantik gile kotttt....

      Delete

Thanks for your support