Autumn Di Hatiku : Sungkyunkwan University

Assalammualaikum

Dalam first trip ke Korea sebelum ni.. ini adalah tempat yang Keknil nak sangat pegi.. dan akhirnya.. dalam trip kedua ni.. impian Keknil tercapai jua.. kenapa Keknil beria-ia sangat nak ke Sungkyunkwan University ni?

Antara sebab utamanya adalah kerana ini adalah satu-satunya universiti di Korea yang telah wujud dari tahun 1398 dan merupakan universiti tertua di Korea. Senibina bangunannya terdiri daripada bangunan lama yang masih terpelihara sehingga kini dan semestinya.. ada bangunan baru yang bertaraf antarabangsa. Keknil tak sempat nak explore habis universiti ni sebab kami lebih fokus pada senibina bangunan lamanya sahaja. Mungkin kalau ada rezeki, nak explore bangunan barunya pulak.. Hehhe..

Selain dari sebab diatas, Keknil ada layan satu drama Korea ni tau.. tajuknya Queen Inhyun's Man.. dalam drama tu.. watak heronya belajar kat Sungkyunkwang University. Dalam beberapa episod ketika ditemuduga.. beberapa kali beliau menyebut nama universiti tu.. ditambah pula selepas menggugel gambar universiti ini di Internet.. Fuhh.. memang tertarik menarik.. Kalau dapat sambung belajar kat sini.. alangkah bestnya.. Huhuhu

Cara untuk ke sini mudah sangat..

Subway
Hyehwa Station (Seoul Subway Line 4), Exit 4.
Walk for 10 minutes from the Exit (to the right).




student interchange Sungkyunkwan University

acah-acah skodeng lantai


ni bilik belajar


Ada satu tempat ni macam astana.. tempat ni dorang ajar budak-budak kecik budaya dan tradisi Korea. Yang Keknil sempat tengok, dalam ni dorang belajar macam mana nak pakai Hanbok. Comel sangattt


Sementara di luar astana, terdapat sekumpulan kanak-kanak tadika mempelajari permainan tradisional Korea. Sweet je tengok dorang main..






Tercapai sudah hasrat Keknil nak ke Sungkyunkwang University. Terima kasih kepada travel buddies Keknil yang sudi temankan Keknil walaupun pada waktu ini.. Keknil sebenarnya dalam keadaan injured sebab terjatuh dari tangga subway. Banyak juga destinasi yang terpaksa kami cancel last minit sebab keadaan Keknil yang tak mengizinkan. Insya Allah.. next time kalau ada rezeki lagi.. ^_^ 



till then, tatababai

What's New

Post a Comment

7 Comments

  1. yg sally tau pasal Sungkyunkwan University ni masa tgk drama Sungkyunkwan Skandal..hahahaha...tapi nnt nak g jugak laa...macam best!

    ReplyDelete
    Replies
    1. alamakk.. tak penah tgk Sungkyunkwan Skandal.. hahahhaha

      Delete
  2. HUHUHU... sonoknya kaknil jalan-jalan korea.. sy ni entah bila dapat pergi. teringin sangat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. insya allah... setkan dalam mind.. nak travel.. mana tau.. dapat free je g korea.. hehehe

      Delete
  3. I was able to visit the school, the autumn leaves were awesome!
    https://ruffeecola.blogspot.com/2017/11/sungkyunkwan-university.html

    ReplyDelete
  4. salam sis, dlm SSKU, tempat yang mcm astana tu confusion school ke? mcm mne guide nak ke situ drp entrance?
    tq in advance.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sis follow route subway ni.

      Subway
      Hyehwa Station (Seoul Subway Line 4), Exit 4.
      Walk for 10 minutes from the Exit (to the right).

      akan sampai kat tempat yang mcm astana tu. masa 1st trip sy penah lalu route lain, tapi dia keluar kt building baru. SSKU ni besar. ada building lama dan baru.

      Delete

Thanks for your support