Where Dream Come True : South Island, New Zealand Day 10

ROUTE : FRANZ JOSEF - CHRISTCHURCH - MELBOURNE

Last day di New Zealand.. terus terkenang macam-macam kenangan pahit manis dari hari pertama sampai kat sini sampai la hari terakhir ni... pagi tu kitorang gerak awal juga sebab nak pulang kereta bagai kan... lepas tu pulak Shima ngan Cik Pora tak sempat shopping kat DF Souvenir, Queenstown.. so, dorang nak shopping gak kat Christchurch.. tu yang kena gerak awal tu.. lagipun, better early than late kan.. ^_^

Perjalanan dari Franz Josef ke Christchurch lebih kurang 4 jam. So, plan your trip especially kalau korang ada plan nak singgah mana-mana ke..

Dalam perjalanan ni, ada pulak lembu melintas.. kohkohkoh... bukan sekor dua.. tapi banyak pulak.. segerombolan dia melintas.. kitorang siap stop bagi laluan kat lembu-lembu tu lalu...

sepanjang perjalanan balik ni, kitorang lebih banyak berdiam diri..untuk aku.. aku berdiam diri sebab nak menikmati jam-jam terakhir berada di bumi Kiwi ni.. seboleh-bolehnya, tak nak kelip mata pun.. kalau sekarang ni aku pejam mata.. aku boleh bayangkan betapa indahnya bumi New Zealand.. dengan fresh air yang kalau sekali sedut.. memang confirm bersih paru-paru ni... ahhh.. rindunya kat bumi Kiwi ni..

hi kuda..

AWAS! Lembu melintas

segerombolan tak habis-habis

duta lembu

camni pun bole tanam pokok

again.. cuaca gloomy mengiringi kepulangan kami

Hari Hari

follow the signboard

sungai

Since last isi minyak kat Wanaka.. so kat satu tempat ni aku lupa nama tempat tu tapi agak terpencil juga la.. berhenti isi minyak.. lepas tu kitorang melalui bandar kecil Darfield. kat situ pun just setakat lalu je... masa ni memang takde singgah benti-benti sangat dah... sebab dah rushing nak shopping kat DF Souvenirs, Christchurch. hihihi

refill minyak

Darfield

bandar Darfield

view

Dan akhirnya, selepas 4 jam lebih perjalanan.. maka sampailah kitorang kat bandar Christchurch. Alhamdulillah... kat sini, terus set GPS nak ke DF Souvenirs. Masa ni GPS dah guide betul.. tapi jalan pulak banyak tutup akibat gempa bumi sebulan sebelum kitorang sampai tu.. teruk juga la aku tengok.. kira ni first time la aku tengok kesan gempa bumi depan mata... Nauzubillah.. janganlah jadi kat Malaysia.

Since tak boleh ikut GPS sebab banyak jalan tutup, kitorang pun park kat tepi jalan.. dan berjalan kaki cari DF Souvenirs. Adalah dekat 20 minit jalan kaki kot.. aku dengan pakai kasut boot nye.. hahahhhaa.. nak bergaya sangattt.. amik ko.. melecet-lecet kaki.. kahkahkahh...

Sepanjang perjalanan dari parking kereta sampai ke DF Souvenirs tu, aku boleh nampak, rasa sendiri kesan gempa bumi di bandar Christchurch ni.. aku memang tak dapat bayangkan macam mana dorang yang mengalaminya.. sebab aku yang tengok pun seriau...

Christchurch

Chinatown Market

shops

nak beli rumah kat Christchurch?

motel in Christchurch

clearance sebab gempa bumi

dah macam pekan zombie

autumn in Christchurch

antara bangunan yang dibina semula

tengok jalan dia merekah-rekah

church yang rosak akibat gempa

jalan tram

view from other side

batu peringatan kot ni

laluan ke church yang rosak akibat gempa

double decker

comel je pagar tu dorang letak untuk pagarkan bangunan yang defect akibat gempa

downtown at Christchurch

jam murah murah

DF Souvenirs berada di antara downtown kat Christchurch tu.. lepas abis soping kat DF Souvenirs, kitorang jalan pulak pegi pak N Save Christchurch abiskan duit-duit NZD yang ado.. huhuhu.. then jalan kaki balik ke kereta. giles jauh menapak.. mau kaki aku tak melecet.. kikiki..

bye autumn

pandai dorang wat promo kan...

jalan kembali ke kereta.. sedih tengok jalan ni..

macam pekan zombie sangat

pick one!

ready to get home..

berat beg... lebih 0.3kg.. nasib la tak kena charge

Christchurch Airport

ruang menunggu di Christchurch Airport

lagi ruang menunggu

Masa nak boarding tu, aku ada extra beg.. so stewardess tu tak bagi naik.. dia kata maksimum 2 bag je.. aku dah macam.. woiii.. nape tak bagi tau awal-awal... tadi masa kat kaunter ok je.. tetiba kat dalam tak bole... so, aku ikat aku nye beg tu kat Shaz nye beg sandang.. walaupun ada banyak beg, tapi sebab dah ikat jadi macam 1 beg la kan... nasib la Shaz tolong.. masuk je flight aku kena lagi.. dia tak bagi letak barang kat compartment tu lebih dari 1 beg.. ngek tul.. strict gak Jetstar ni.. so aku letak la 1 beg tu kat bawah kaki aku.. bila stewardess tu dah blah dari tempat aku tu.. aku tarik beg yang kat bawah kaki aku tu, boh kat atas.. kikikiii... masa ni memang dah penat sangat.. aku ni malas nak banyak bunyi.. aku banyak diam je...

Dalam flight aku bantai tido je... tetiba tersedar je dah sampai Tullamarine Airport. Alhamdulillah... tapi yang kelakarnya.. pintu kapal terbang tak boleh bukak pulak.. adoiyaii... ada la dekat 20 minit kitorang tunggu kat dalam flight tu.. tetiba rasa trauma pulak takut kapal tu kena hijacked.. kahkahkah..

Pintu tu berjaya dibuka je.. terus kitorang cepat-cepat keluar.. bila dah sampai depan tu tanya nape pintu tak boleh buka tadi.. pramugari tu jawab, sebab sejuk sangat.. aku terus cam.. ekkk.. bistu kalau winter macam mana tu? hahahahhaa...

homey angat budak ni..

sampai kat Melbourne, kitorang terus naik teksi yang dah di booking awal-awal. Kat Melbourne, kitorang book kat Ibis Budget Melbourne kat area CBD. Bilik dia cukup la untuk 4 orang tapi kecik gilos.. bole la buat lepas untuk bermalam kan..

Malam tu, sebelum kemas-kemas barang.. kitorang dating ngan Abang Aznil sebab nak amik barang-barang yang kitorang dah shop kat Melbourne masa memula datang ritu. Abang Aznil siap bawa nasi ngan tom yam untuk kitorang..  dan la rindu dengan masakan Malaysia.. dapat pulak nasi ngan tom yam.. perghh.. terangkat...

Lepas tu, Abang Aznil bawa jalan kat area CBD tu, tunjuk kat kitorang kat mana nak tunggu untuk tour Great Ocean Road esok. Yang ni untuk aku ngan Shaz sahaja sebab kitorang balik lewat sehari. Memang blur gile dah tu tak hafal plak nama-nama jalan tu.. Bila Abang Aznil kata Swanson Street, terus aku keep in memory.. sebab jalan kat sini signboard berlambak-lambak. itu yang senang nak jalan kat sini. tak yah fikir nak sesat-sesat bagai. Untuk GOR Tour ni, harga dia AUD69/pax.

Lepas tu, kitorang balik bilik.. kemas pape barang yang patut.. walaupun aku ngan Shaz ada lagi 1 hari kat Melbourne, tapi kitorang still kena kemas beg juga sebab esok nak kena pindah bilik lain.

Malam tu memang kitorang tido penuh dengan kepenatan la..