Quote About Life

“In three words I can sum up everything I've learned about life: it goes on.”

― Robert Frost

What's New

Friday, April 26, 2013

Apa yang boleh dan tak boleh dimakan

Posted by Anil Wanina On 10:30 AM
Hasil cuti sakit seminggu ni.. inilah beberapa menda yang saya sempat godek. Maklum la.. lepas ni dah seme kena pantang, pantang makan, pantang tengok, pantang jumpa.. hukhuk.. demi kesihatan berganda, ku turutkan jua.


Kalau betul la sakit ini yang saya kena, so betul la, ini adalah penyakit keturunan. :P sebab ayah saya memang ada gout ni. So, dari sekarang kena jaga pantang. Takut juga sebab kesian tengok ayah sampai tahap buah pinggang rosak dan kena cuci hari-hari. Masa memula fikir perkara tu jadi kat diri sendiri, omaii.. baru plan nak tambah sorang anak (sempat je fikir menda ni), ni dah sakit macam ni, susah la juga kan. Tapi encik suami kata, boleh je.. apa la...iols yang meroyan sakit nanti tauuu.. :P


antara carta makanan berasid dan beralkali yang saya jumpa. Lepas ni, kena makan yang belah kiri je. Yang belah kanan, terpaksa ku lupakan untuk seketika sampai la kandungan urik asid dalam badan hilang. Boleh ke?? takpe la.. kita cuba je dulu...


Lagi carta makanan berasid dan beralkali. Badly, dah la seme makanan beralkali tu saya tak makan. Huhu.. pasni kena la belajar makan ye.


Dan akhir sekali, carta berdasarkan pH. Ini memang perlu ikut, dan kalau boleh haruslah makan makanan yang beralkali tinggi untuk neutralkan semula asid-asid dalam badan. 


till then, tatababai

What's New
Categories: , , ,

0 orang suka:

Post a Comment

Thank you for your comments ^_^

What's New?

Free Info