salahkah saya bersikap positif?

sebetulnya, saya sangat tak faham kenapa orang susah nak berfikiran positif. dalam kepala otak penuh dengan aura negatif..malah langsung taknak terima sebarang perbuatan atau nasihat2 yang positif.

saya akui, bagi orang yg dah biasa bersikap negatif.. amat susah utk dirinya untuk bersikap positif dalam masa yang singkat.sebab itulah perlunya masa utk berubah.. tak kira la berubah kearah kebaikan atau keburukan.. each thing ada pros n kons..kalau boleh of course la berubah ke arah kebaikan kan.. mmm..

saya pun tak tau nape saya tiba2 nak menulis tentang menda ni.. mungkin kerana saya terlalu positif sampai kawan2 saya menyampah dgn saya.. ataupun saya ni jenis tak boleh terima kawan-kawan saya yang asik memberi alasan utk tidak berfikiran secara positif, sebaliknya hanya menyalahkan orang lain tanpa memikirkan kenapa, mengapa dan punca orang itu berbuat demikian..ada juga orang yang sanggup putus kawan hanya kerana tak boleh terima nasihat, cadangan dan komen tentang sikapnya.. walhal itulah hakikatnya..be positif, maybe dia tak leh terima cara saya kot.. takpe la.. biarkan masa menentukan...

saya suka memberi nasihat kepada kawan2 untuk berfikiran negatif.. tapi malangnya.. segala nasihat tu adalah sia2.. takpe la..mungkin saya salah.. mungkin saya tak perlu kata apa2 atau memberi sebarang nasihat, pandangan atau yang lebih baik adalah berdiam diri..tapi pada masa yang sama.. saya sering disogokkan dengan cerita ceriti tentang perkara2 yang negatif.. setiap kali perkara yang sama.. samada mereka yang tak nak berubah menjadi org yang positif.. atau saya yang tak nak berubah menjadi org yg negatif.

tak salah kalau sekali sekala berfikiran negatif.. lumrah manusia.. tapi kalau dah siang malam asik negatif.. negatif.. negatif.. tak penat ke? berfikir tentang perkara2 yang tak perlu.. lepas tu sakit hati sendiri.. tak pasal2 rasa stress.. bila dh stress plak, tak dapat nak tangani stress dgn positif.. then mula la rasa down, malas, sakit hati dan sebagainya.. pada saya, it's normal.. cuma janganlah asik nak negatif je..

mari kita ambil satu contoh.. ketika kita ada masalah keje..terlalu terbeban dengan kerja sedia ada.. apa cara positif dan negatif yang biasanya kita buat? dan apa akibatnya?

Cara Negatif
masalah keje berat sangat.. tak nak pulak mengadu kt bos sbb assume bos tak faham ngan beban keje kita.. pastu buat keje dengan terpaksa rela.. sampai rasa benci nak buat keje.. sampai rasa meluat ngan keje yang kita buat.abis opis hour, fikir..fikir dan fikir.. kenapa tak amik port pasal beban keje kita.. pastu plak..mse tgh lepak2 kt umah tgk tv, tetiba bos call.. mnta standby kursus esok.. dah letak phone.. fikir lagi..nape bos ni mnta wat macam2.. keje hakiki tak setel lagi.. dh minta wat keje sampingan..fikir..fikir.. sampai sakit kepala.. pastu tido.. kul 3-4 pagi terjaga dr tido.. fikir dan fikir lagi.. esoknya nak g keje dah malas.. tp gagahkan diri g keje gak.. keje cam biasa.. tapi dalam keadaan tak ikhlas.. at the end? fikirkan...

Cara Positif
masalah keje berat.. beban keje byk.. nk mengadu kt bos takut bos marah.. takpe la.. pendam je.. buat keje cam biasa.. tak yah fikir sangat.. abis opis hour, dok umah lepak2 minum kopi makan biskut.. bos plak call, soh standby mesyuarat esok.. dah letak call, sambung tgk tv..sambil2 fikir.. nape bos soh aku? tak soh org lain.. aku kan byk keje hakiki nak buat..mm.. takpe la.. maybe ada hikmahnya.. kot la boleh belajar menda baru kan..tak lama pastu ngantuk..tido kul 10 mlm..esoknya.. sblm meeting, listdown keje yg nak wat rini.. then standby for meeting.. pas abes meeting.. wat keje.. alamak.. sistem slow plak..takpe..tlg kawan2 wat keje la plak..tolong menolong kan apa salahnya.. lagipun bole belaja menda baru.. abes waktu keje.. stress la.. ajak kawan2 lepak la.. best skek dpt release tensen..

so.. dimanakan kedudukan kita? yang atas atau yang bawah..fikir2kan... just my 2 cents.



till then, tatababai


Post a Comment

2 Comments

  1. anil muda belia dh positip thinking ye.. bagus sangat. pemikiran macam ni buat kita rasa aman... dari meroyan manjang salahkn org lain dlm fb atau blog, mencerminkan keperibadian kita juga... you go girl!

    ReplyDelete
  2. thanks kak.. kadang stress kita je yg positif.. tp org sekeliling kita negatif.. tp xpe.. tangani semua perkara dgn positif.. ;)

    ReplyDelete

Thanks for your support