Rindu Bertamu di Padang/Bukittinggi - Part 6

ahaa.. rindu tak entry baru Padang/Bukittinggi ni? ahakss.. macam la orang nak baca entry syok sendiri ni ek.. hahahhaha..

takpe la.. :) sambung cite ekk..

hari seterusnya, kami akan check out dari Hotel Bunda Padang dan akan ke Bukittinggi. tapi sebelum tu, breakfast dulu.. :) antara makanan kegemaran saya kat Hotel Bunda ni adalah keropok dia. Dulu pun memang keropok dia yang menjadi kegilaian saya. siap tapau bawa masuk bilik lagi.. kikiki..dulu le..skang ni takde la buat camtu.. huhu..sebab dah check out kan..


so menu pagi tu adalah mee goreng, sambal dan keropok. sambal dia pun sedap. lain dari yang lain. :)

lebih kurang dalam jam 9 pagi, pak supir kami, Arman telah bersedia di lobi. Usai sarapan, kami pun bergegas check out dan menurut Pak Arman, kami akan langsung ke Bukittinggi. Tapi since kami dah ada itinerary yang kami bagi ke Aldi which patutnya semalam lagi kami ke Pantai Air Manis. tapi tak pegi. Maybe supir tu lupa kot. So, hari ni, saya request untuk ke Pantai Air Manis sebab dah ada dalam itinerary kan. Lagipun bayaran pun ikut itinerary. ye tak? :) So, dari hotel, kami pun terus ke Pantai Air Manis. Perjalanan lebih kurang dalam sejam camtu.






gambar tak berapa memuaskan sebab tengah bergerak. Laluan dia masya allah. Nasib la tak amik air banyak sangat. Kalau tak mesti dah muntah hijau. Naik bukit turun bukit, jalan macam ular. isk isk.. 

Sedikit sejarah berkenaan Pantai Air Manis.

'Pantai Aie manih sangat popular kerana sebuah cerita rakyat tentang seorang anak yang durhaka terhadap ibunya lalu di kutuk menjadi batu, begitulah cerita "Malin Kundang". Pada pantai ini terdapat batu malin kundang kalau dahulu saya pada tahun 1998 ke pantai air manis masih keliatan orang bersujud. tapi karena sudah makan usia tidak begitu kelihatan.'

Kalau kat Malaysia, kisah ni macam kisah Si Tanggang juga la..


ada laluan dia tapi jauh sikit. Sebab kitorang tak nak harung air, so gigih la lalu kat tambak ni terus ke jambatan. tapi ni pun berdebar2 rasa hati sebab dah bayangkan macam2.. kalau jatuh memang terus lencun.. Iman pun dah takut nak jalan sebab jambatan dia rapuh. Lagi saya ni saiz XL.. maunya tak seram.. tapi gigih juga... huhu




ni la kononnya kapal Malin Kundang yang telah disumpah menjadi batu. Pak Arman bagi tau, batu-batu yang ada kat situ pun sebenarnya di buat. Bukan betul-betul kena sumpah pun. Wallahu aklam. Dah namanya sejarah kan.. yang penting dah sampai. So tak la ralit sangat bila orang tanya dah sampai ke kat Batu Malin Kundang tu. So, bole la kitorang jawab, 'Dah..' hehe..


Pantai dia plak sangat mengasyikkan dan ombak dia kuat. Ada juga la nampak orang surfing kat situ. Memang cantik.. terpegun sebentar dengan keindahan ciptaanNya.




Kemudian, dah abis tangkap gambar, menikmati pemandangan kat Pantai Air Manis. Kami pun berangkat ke Bukittinggi melalui Pariaman.


Dalam kereta, Iman dah merengek ngantuk la, penat la... lahaii.. layankan aje.. :P




till then, tatababai


Post a Comment

2 Comments


  1. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

    Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.


    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum..

    Saya pak arman bukit tinggi.dulu saya yg pandu perjalan akal anil wanina selama kat padang dan bukit tinggi..saya nak tumpang promot juga kat sini.jika ada yang nak datang bukit tinggi.padang.tak ada no yang murah nak di hubungi.saya boleh bantu uruslan.
    Untuk info lebih jelas nya.sila kol saya di.
    Tel :6281363990477.
    Whatsapp:+6285374176166.
    Email.:armanpribadi123@gmail.com
    FB :komen ajo..

    Terima kasih dari bukit tinggi

    ReplyDelete

Thanks for your support