Pusat Panggilan 1 Malaysia

sejak 1MOCC ni dibuka hujung tahun lalu.. ramai orang tanya saya pasal kerja kosong di 1MOCC.. so di sini, saya nak maklumkan bahawa staff di 1MOCC ni adalah terdiri daripada Pegawai Khidmat Pelanggan (PKP) di agensi kerajaan yang terlibat sebagai pioneer 1MOCC.



dorang ni telah di beri latihan sewajarnya dalam tempoh yang tertentu untuk menangani segala masalah dan isu-isu berbangkit sebagai perantara kerajaan dan rakyat.

dorang ni bekerja secara shift.. sbb dah sah-sah pusat panggilan ni di buka 24 jam sehari kan.. so kena la gilir-gilir..

ada yang kata keje di bahagian khidmat pelanggan ni senang.. sbb kejenya angkat phone je.. huhu.. sebenarnya tak mudah ye adik-adik, kakak-kakak.. memang la keje angkat phone.. tapi kalu setakat angkat phone tapi tak reti nak menjawab pertanyaan pun tak guna juga kan.. so dorang ni perlu banyak buat research dan perlu tahu tentang setiap agensi yang terlibat..

Contoh la, kalau ada orang nak tanya camne nk buat kad pengenalan buat kali kedua. ada orang akan cakap, kena pegi kat jabatan pendaftaran.

tapi sebelum pegi kat jabatan pendaftaran tu ada la menda2 kena wat dulu kan.. contoh kena wat report polis dulu, pastu bawa salinan report tu ke jabatan pendaftaran.. sbb tu saya kata bukan mudah nak jadi PKP ni.. dorang kena tau seme menda tu untuk memudahkan rakyat membuat urusan dengan kerajaan..

kalau takde maklumat tu, dah sah2 dorang yg ilang IC ni akan terus pegi kat jabatan pendaftaran.. melenggang kangkung.. then bila sampai sana baru sedar.. eh.. aku x wat report polis lagi.. eh.. aku takde gambar lagi.. eh.. itu ini semua takde.. kan dah susah nak patah balik pegi balai polis.. nak wat report polis, then nak amik cuti lagi.. dah 2-3 kali keje..

so, 1MOCC ni adalah perantara kerajaan dan rakyat.. pendek kata, ia memudahkan rakyat untuk berinteraksi dengan kerajaan..

apa saja, aduan, cadangan, pertanyaan.. bolehlah di ajukan ke 1MOCC.. telefon saja 03-8000 8000.. talian di buka 24 jam sehari.. :)


till then, tatababai

Post a Comment

0 Comments