Musim Salju di Beijing - Part 5

hari seterusnya, bertolak dari hotel tepat jam 9 pagi.. since semalam dapat pegi 1 je kedai kerajaan... so ari ni pagi2 lagi dah pegi kedai kerajaan ye kawan-kawan.. sabar je la.. kedai kerajaan pertama yang kami pegi hari ini adalah kedai Kedai Jed.. kat sini macam biasa la..dorang tunjuk cara nak bezakan jed asli ngan jed tiruan.. lepas tu test pakai gelang.. huhu

cam biasa.. saya xmo beli gelang2 semer tu so lari dulu.. huhu.. masa melarikan diri tu.. ada ternampak sorang visitors ni dah try pakai gelang jed.. then nak buka balik tak bole buka sebab ketat.. ahh suda...ada yg kena paksa beli plak nanti.. dah la gelang jed yang dia try tu mahal.. wawawaa.. meleleh airmata budak tu jurujual tu main tarik je gelang jed tu dari tangan dia.. dok meraung2 sakit.. sakit.. isk isk.. last2 jurujual tu g amikkan sabun kot.. sapu kat pergelangan tangan budak tu.. then baru la lepas.. budak tu terus cabut.. hahaha.. seb la saya tak try.. dah la tangan ni chubby.. tak pasal2 kena beli plak karang.. :P


since kawan saya nak cari loket.. so saya temankan le.. sambil-sambil cuci2 mata.. :P


akhirnya, dia beli juga.. harga loket ini adalah 200 Yuan bersamaan dengan RM100..


dan dengan tidak semena-mena.. ngan saya skali terjebak beli loket.. uwaaa..tapi saya beli yang murah je.. #naksedapkanhati 100 Yuan each.. kalau beli 3 free 1.. so kautim ngan kawan lagi sorang.. dia nak satu.. so saya beli 2.. dapat la 3 loket.. free 1 tu saya amik.. :P terbang 300 Yuan kat sini... huhu


dah bayar.. then bungkus loket...


bersama jurujual.. dia sangat baik sbb tak memaksa.. malah tunjuk lagi yang murah2 #murahlasangatt coz tau saya tak mampu.. hahahaha


dah selesai membeli belah.. amik gambar la plak kat tangga Kedai Jed ni..


sempat snap gambar orang tengah bekerja dalam cermin.. bole je dorang ni keje sambil orang lain memerhati.. kalau saya la.. memang tak bole.. tak fokus keje kalu asik ada orang tgk je...


seterusnya, ke kedai kerajaan ketiga.. adeih.. bila nak melawat ni.. asik g kedai kerajaan je... #apapuntakbole


ni g kedai kristal plak.. adoii..abis duit kat kedai kerajaan dorang je la ni...



ni peta kat mana lokasi batu-batu kristal yang ada kat seluruh China..


antara batu-batu kristal..


ni batu amethyst..


ni plak clear crystal


ni crystal apa tah.. dorang kata kalu pegang 3 kali akan dapat rezeki berkali-kali ganda.. kalau pegang 4 kali tu.. jadi lain plak.. tp saya tak pegang pun.. khurafat.. huhuhu


ok.. masuk plak kt tempat demo dia.. minah ni tak pandai cakap melayu.. so ah ming la jadi translator..


hah.. cam biasa.. ni dia tunjukkan harga dia.. tapi haram tak faham.. dulu cikgu cina tak sempat nak ajar.. :P


antara barang-barang untuk test kehebatan kristal dorang ni..


masuk plak kedai jual kristal.. kat sini ramai yang terjebak sebab kristal dia nampak kilat and cantik2.. saya juga yang masih bole bertahan.. maklum la.. dah terbang duit kat kedai jed.. so kat sini.. cuci mata je la..


seni dia sangat halus..


ni kristal ke jed ni? konpius jap..


cermin mata kristal.. bukan kumpulan kristal tu tau.. :P 


cantik.. cantik.. tapi.. tak beli pun... ;)

till then, tatababai


Post a Comment

1 Comments

  1. bulan bila dah start musim salji.. adakan bulan februari masih sejuk

    ReplyDelete

Thanks for your support