Travel Hacks: Cara Kreatif untuk Menjimatkan Wang Untuk Penginapan

Assalammualaikum

Kos penginapan yang melampau kadangkala dapat membuatkan bajet korang agak tinggi, namun dengan sedikit kreativiti dan penyelidikan dengan mencari alternatif lain, ia akan dapat membantu korang menjimatkan wang tanpa mengorbankan keselesaan mahupun kemudahan. 



House Sitting
Pertimbangkan duduk di rumah sebagai pilihan untuk penginapan percuma. Tapak web seperti TrustedHousesitters dan Housecarers menghubungkan pengembara dengan pemilik rumah yang memerlukan seseorang untuk menjaga barang-barang dan haiwan peliharaan mereka semasa mereka tiada. Sebagai pertukaran, korang boleh tinggal di rumah mereka tanpa membayar penginapan.

Melayari Couchsurf
Couchsurfing ialah platform berasaskan komuniti popular yang menghubungkan pengembara dengan penduduk tempatan yang menawarkan sofa atau bilik ganti mereka secara percuma. Ini cara yang bagus untuk melibatkan diri dalam budaya tempatan, bertemu orang baharu dan menjimatkan wang untuk penginapan. Pastikan korang menyemak profil dan membaca ulasan terlebih dahulu untuk memastikan pengalaman yang selamat dan menyeronokkan.

Sukarelawan untuk Penginapan
Beberapa organisasi dan tapak web, seperti Workaway dan HelpX, menghubungkan pengembara dengan host yang menawarkan penginapan sebagai pertukaran untuk beberapa jam bekerja setiap hari. Ini boleh jadi apa sahaja daripada membantu membuat kerja rumah kepada membantu di asrama atau ladang organik. Ini adalah cara unik untuk menjimatkan wang untuk penginapan sambil melibatkan diri dalam komuniti setempat.

Tinggal di Luar Pusat Bandar
Harga penginapan di pusat bandar biasanya lebih tinggi daripada di kawasan sekitar. Pertimbangkan untuk tinggal sedikit lebih jauh dari pusat bandar dan gunakan pengangkutan awam atau berjalan kaki untuk menerokai tarikan utama. Dengan cara ini, korang boleh mendapatkan lebih banyak pilihan mampu milik tanpa menjejaskan kemudahan.

Gunakan Platform Sewaan Jangka Pendek
Platform seperti Airbnb, Vrbo dan Booking.com juga menawarkan pilihan mesra bajet, terutamanya jika korang melancong dalam kumpulan atau sebagai keluarga. Cari apartmen atau rumah yang menyediakan kemudahan memasak, kerana menyediakan beberapa hidangan boleh menjimatkan wang korang untuk makan di luar.

Menjimatkan wang untuk penginapan tidak bermakna berkompromi dengan keselesaan atau kehilangan pengalaman unik semasa dalam perjalanan. Dengan menggunakan kaedah ini, korang boleh mencari alternatif mampu milik yang membolehkan korang untuk berjimat dan menggunakan dana tersebut ke arah aspek lain.

till then

Post a Comment

0 Comments