Where Dream Come True : South Island, New Zealand Day 5

ROUTE : DUNEDIN - GORE - LUMSDEN - TE ANAU

Kia Ora!! bersambung kita ye.. sementara aku tengah rajin.. nanti dah takde masa jenuh pulak nak abiskan entry NZ ni.. 

diam tak diam..dah 5 bulan aku meninggalkan bumi New Zealand tu.. rasa cepat je masa berlalu.. masa aku tulis entry ni pun.. aku dah kerinduan sama gunung ganang, lembu-lembu, kambing biri-biri yang ado kat sana.. berdoa je la moga ada rezeki lain tahun boleh la terjah lagi.. aku ni kalau dah suka kat satu tempat tu.. tak kisah pun kalau repeat 2-3 kali.. ada juga la yang kata, pegi sekali suda.. tak yah pegi banyak-banyak kali.. banyak lagi tempat lain nak explore.. tapi pada aku.. tempat lain tu tempat lain la juga kan.. tapi ni tempat yang kita suka.. ^__^ tah bape banyak tempat aku suka.. bape kali pulak nak repeat wooii.. takpe.. insya allah.. kalau ada rezeki ye.. amin..

pagi gerak daru Dunedin dengan cuaca yang agak gloomy... masih menantikan sinaran matahari katanyer... keluar dari Dunedin dengan macam-macam rasa.. rasa macam tak cukup lama singgah sini.. tapi apakan daya.. masa terlalu mencemburui kita kan.. dalam cuaca gitu pun.. asal sempat je bentikan kete kat mana-mana tempat ada sheep.. amik gambar macam tak penah jumpa sheep >_< tah pape kitorang ni.. hahahha

sampai kat satu tempat yang dinamakan pekan Clinton.. kitorang pun berhenti tukar pilot katanye.. kali ni aku pulak drive.. first time bohh drive kat New Zealand ni.. agak stress pada memula sebab tak bole tekan pedal minyak kuat-kuat... kena ikut sokmo pada had laju.. lama-lama ok la.. perjalanan menghala ke Te Anau ni agak mencabar juga la.. banyak simpang dan tapi just ikut signboard dan GPS saje..yang lainnya.. mencabar dari segi speed limit.. hahaha.. ko mampu bawa kete 30km/j.. T__T 

sepanjang perjalanan ke Te Anau ni.. pemandangan dia nauzubillah.. cantik-cantik gilosss... ada nampak kincir angin.. tapi nun jauh diatas bukit.. memang ohsem... kira first time jugak la nampak kincir angin depan mato.. kahkahkah.. jakun..

ok moh layan gambar pulak...

baa baa... sheep

sheep down the hill

moo mooo...

transformers.. hihi

pelangi nun di hujung sana...

looks familiar?

nampak macam Sound of Music kan..

pilot with co pilot

bridge

eh ada piring astro ke?

melalui Gore

sheep tengah beratur

Bill Clinton? Nahh...

rumah idaman?



fokus.. fokus...

tak lama lepas drive tu.. punggung pun dah kematu.. mari la kita berhenti seketika for 5 minutes break.. perhentian yang menjadi pilihan adalah di Lumsden. klasik sangat town ni.. ala-ala macam cowboy town tapi tak la cowboy sangat...kalau dah berhenti.. mesti la sempat je snap snap sana sini tangkap gambar..  kata 5 minit break? maunya 5 minit.. dekat 20 minit ado kat sini.. hahahah... lepas tu, kitorang pun meneruskan perjalanan ke Te Anau.. dari Lumsden ni.. bole saje kalau nak meneruskan perjalanan ke Queenstown.. tapi since kitorang nak singgah kat Milford Sound dulu.. maka kita stay for 1 night kat Te Anau la kan.. sebab jarak antara Te Anau ke Milford Sound tu dekat sikit... tak gigih kot nak stay kat Milford Sound tu.. sunyi sikit lagipun petrol station takde.. so kita stay kat tempat yang ramai orang lor...

Lumsden Hotel

We're at Lumsden

jejak kasih kat playground

kreatif jongkang jongkit dia

petrol station

Gore ==> patah balik lor

bikers.. yooooo 

kat mana kitorang stay di Te Anau ni? kat sini kitorang stay kat Top 10 Holiday Park. terbaiklah tempat ni.. sebabnya lokasi dia depan je ngan tasik.. perghh.. ohsem.. ini lah holiday park pertama yang segala macam kemudahannya terletak kat luar ye... nak masak ke nak makan ke.. kena keluar dari rumah dulu masuk ke building lain.. begitu juga kalu nak mandi.. aku tak dapat bayangkan kalau winter season macam mana... al kisahnya duduk kat sini takde selimut beb.. kalau nak selimut ada je dorang sewakan NZD5 per/pax. tapi sbb takmo membazir katanye.. inilah natijahnye... kul 3 pagi aku bole terjaga nak ke tandas.. uwaaaa... buka-buka pintu je... zuppp.. angin sejuk masuk.. aku dah macam.. tolong la.. tolong la... bagi aku sedikit saja masa lagi untuk menapak ke tandas.. hukhuk... walaupun time aku pegi tu bukan musim sejuk je.. tapi tetap sejuk gilosss... 5-6 darjah celcius kot.. sob sobb...

selain dari itu.. kat sini juga disediakan WIFI PERCUMA tapi sejam je la.. kat sini la sempat update status lokasi terkini pada family.. yang penting dulu.. instagram ke facebook ke kendian... dah update pada family.. baru la update kat facebook.. hihihi..

kat sini juga la.. cuaca mula cerah.. alhamdulillah... dah tak gloomy lagi dah.. ^__^ happy mak enchek.. ^__^



sampai suda

jom masuk

reception in the left

there it is.. reception

holiday park map

Te Anau map

pangkin depan bilik

this is our room

queen bed

double decker
 
our neighbour

more parking for campervan

playground sebelah bilik

BBQ pit

kitchen

toilet for disable..

TV Lobby

Laundry

laundry NZD4 per wash

another side of laundry area

more cabin

more cabin.. yang ni dapur dia dalam rumah.. tak yah susah-susah pegi kitchen

pondok lepak-lepak

SPA?

Dump station for campervan

kitchen area

dining area

fridge in kitchen area

ready for cook?

lunch menu

lepas lunch.. kitorang plan nak jalan-jalan kat tasik Te Anau nun.. since matahari dah memancarkan sinar.. terik la juga.. tapi pedulik hape.. janji dapat jalan kan.. takkan nak terperap je dalam bilik.. huhuu... 
 
clear water lake

masya allah.. cantiknya

fefeeling puloppp

ko dah kenapa... hahahaa

jeti ni dah tutup T__T

rindunya


panas ke kak?





eh.. ada kuda

bermesra-mesra dengan kuda pulak

kalau dah tua.. alangkah indahnya dok kat sini...






looking for Milford Sound cruise package?

buang tebiat...

sunset....

lepas jalan-jalan kat lake, kitorang jalan kat town pulak... jalan punye jalan.. jumpa kedai jual poskad.. aku pun beli 3 poskad.. hantar kat diri sendiri.. hantar kat 2 orang kawan dalam group wassap.. tu je yang aku terfikir sebab dorang la banyak bagi support untuk jalan-jalan ni.. yang lain tu bukan aku tak sayang ye... tapi tu la.. bajet ciput takat apa yang ada je...next time kalau ada rezeki.. aku pos lagi banyak-banyak poskad untuk yang lain pulakkk...insya allah...

kat sini aku beli baju sejuk.. mau tak sejuk.. baju sedia ada tak mampu menahan kesejukan yang ado.. murah juga NZD19 sahaja.. tapi kalau jalan lagi.. ada lagi pattern yang sama.. lagi murah dalam NZD15 gitu.. tapi since aku dah beli.. takpe la.. nak beli lagi wat apa.. wat berat beg aku.. dah la baju tu tebal..hukhukk.. lenkali je la datang lagi.. hahahaha

balik bilik je... aku ngan Shaz start masak-masak..ada ayam kan.. so aku prepare kari ayam untuk sarapan pagi esoknya.. dimakan dengan roti atau nasi kononnye.. 

pastu untuk dinner tu, aku masak sayur campur ngan ikan salmon yang dibeli kat Salmon Farm ritu.. cukup la tu kann... jangan demand sangat.. kikikiii...

suasana di dapur masa tu.. adoiyai.. berkecah tul.. ada satu family ni dari China kot.. dah masak pakai kuali, masak nasi pakai periuk nasi.. bole dia tinggal je menda tu kat dalam sinki.. pastu dia bole makan sedap-sedap.. hello... periuk, kuali seme tu barang reserve.. orang lain pun nak pakai jugak.. ada couple mat salleh ni ada tegur dorang soh basuh sbb dorang nak pakai sinki.. tapi dorang wat derk je.. adoiyaii.. last-last aku ngan Shaz yang basuh sebab kitorang memang nak guna periuk tu masak nasik.. 

so korang please ye.. bila kita duduk ramai-ramai.. masak ramai-ramai.. kena ingat.. bukan kita sorang je nak pakai satu barang tu.. orang lain pun nak pakai.. so bertimbangrasa sikit... ^__^

penuh dapur

sayur campur

mata dah merah.. penat beb... bersama kari ayam utk 4 orang ^_^

menu dinner.. sayur campur, salmon dan kari ayam (tak sempat pun nak wat breakfast.. licin.. sedap sangat la tu.. hahahaa)

dessert anggur hitam yang aku beli kat Dunedin

ok lepas dah selamat basuh periuk belanga, kemas meja, kemas dapur.. memasing pun balik ke bilik buat urusan masing-masing la.. ada yang buat laundry... aku pulak segarkan badan.. mandi puas-puas...repack bag ngan coklat-coklat seme tu.. sebab esok paginya kitorang nak gerak awal untuk kejar cruise kat Milford Sound..

till then, tatababai

What's New

Post a Comment

0 Comments