Mini Trip : RPP Morib

ini adalah short trip sempena cuti sekolah bebaru ni.. so harap maklum entry NZ terpaksa hold dulu ye.. ^_^ sebab tu la aku nak cepat-cepat abiskan entry NZ tu.. sebab banyak trip-trip aku yang terpaksa hold gara-gara nak abiskan entry NZ ni.. tapi sebab dah dasar pemalas nak mampus.. kehkehkeh.. terpaksa la aku kuarkan juga entry ni.. hihihi..

kali ni menginap di Rumah Peranginan Persekutuan Morib.. aku amik rumah Berkembar 2 Bilik katanyer... dengan harga RM50 semalam.. alhamdulillah... proses check in semuanya berjalan dengan lancar.. trip kali ni disertai oleh aku sekeluarga beserta dengan adik aku sekeluarga dan si kembar (kakak dan kawannye merangkap adik angkat aku lor).. sepatutnya trip ni dengan mak ayah aku semua.. tapi mak aku ada rewang pulakkk... so secara automatik ayah aku tak bole follow la... lepas tu si Pija pulak tengah dalam pantang.. okbai... sori next time yoo.. si bongsu pulak dah balik Johor sebab Ahad tu dah start mengajar.. so kami-kami je la...

aku buat tempahan RPP Morib ni melalui website BPH. Sesiapa yang keje gomen mesti tau la macam mana nak mohon RPP ni.. kalau tak tau.. nanti aku ajar next entry yoo... ^_^

so, aku sekeluarga sampai dulu sebab aku yang nak check in.. sampai-sampai je.. semua rumah dah penuh.. ok fine... rumah yang aku dapat Pulau Langkawi 2.. sebelah je dengan Reception..

bagi sesiapa yang dok kat sini.. tak yah la nak bawa pinggan mangkuk bagai.. sini semua peralatan memasak, peralatan makan semua ado..  bawa bahan je... tapi kalau nak blender-blender tu takde la.. kena bawa sendiri la.. maksud aku peralatan memasak yang basic..

pisau, papan pemotong, pinggan, mangkuk, gelas, sudip, senduk, periuk nasi, peti ais, cerek, periuk, kuali, daput gas, sabun basuh.. semua ni ada... 

dan yang paling penting.. WIFI FREE adoooo!!!!!

ok la layan gambar dulu.. nanti sambung ye... ^_^

RPP Morib

lanskap

kunci rumah, Pulau Langkawi 2

check-in time

rumah persinggahan kami

ok dah masuk rumah.. ini ruang makan dan ruang tamu

dapur

ni semua ada.. pinggan mangkuk, sudu garfu, gelas, cawan, teko...

ni pulak peralatan memasak.. complete

gas.. jangan bawa lari suda..

dapur gas yoo

sinki dan sabun basuh pinggan

alamak senget plak.. ni peti ais

ada TV ye.. oh ye.. astro pun ado tauu

ni 1st bedroom

ruang dia besar sikit.. sejadah turut disediakan

ni tandas bilik pertama

ruang solat dan cermin

ni pulak bilik kedua

sempit sikit.. ni bilik air bilik kedua

alamak senget lagi.. ada toiletries

ni pulak beranda.. berguling-guling aje Iman ngan anak buah aku kat sini

ekk.. senget lagi.. ada juga mop, baldi dan penyapu ye.. ni share dengan rumah sebelah

ada ruang ampaian.. fefeeling macam kat rumah pulak

ni pulak shower tandas kat luar untuk yang nak bersihkan diri sebelum masuk dalam rumah

tandas yang kat luar tu.. dah kenapa seme senget ni..

ruang untuk BBQ di depan rumah

eh.. peti ais dah penuh... ^_^ sengetkan pala tu.. 

petang tu, kitorang pegi jalan-jalan kat pantai.. masalahnya kat sini.. pantai dia tak berapa terjaga wokey.. aku sangat kecewa dengan pantai sini.. tak lalu la nak mandi... nasib la bau busuk tu tak sampai ke dalam rumah.. mungkin pihak-pihak yang bertanggungjawab patut amik tindakan la tentang perkara ni.. masa jalan-jalan kat pantai tu.. aku siap jumpa ikan bawal yang dah mati... bangkai ikan kerapu pun ado.. dah celah mana plak ikan kerapu tu datang.. >_< lom lagi bangkai-bangkai lain.. belangkas pun hadoo.. huhhh...

lepas tu ronda-ronda pulak kat area RPP Morib.. memang santai la.. ada taman permainan, lepas tu yang bestnya.. each rumah ada BBQ pit sendiri.. takde la berebut-rebut kan... tapi yang best belah banglo punya la... BBQ pit dia besar.. lagi plak dekat dengan taman permainan.. memang best la...

ok jom sambung tengok kemudahan apa ada kat RPP Morib tu..

taman permainan 1

taman permainan 1

taman permainan 2, sebelah unit banglo

pondok santai


ni best ni kalau dapat tengok sunset / sunrise kat sini

BBQ pit belah lot banglo

ni kalau jadi tempat tea-time pun terbaik ni

sambil-sambil main chess kannn

ada sinki dan tempat basuh kaki dekat ngan lot banglo

bestnya kalau dapat baring-baring kat sini

ini budak-budak suka la dapat jalan.. tapi seme nak mandi sebenarnya.. tapi aku tak bagi.. busuk..

cengkerang belangkas

Okey.. dah baring-baring, dah jalan-jalan.. marilah kita prepare untuk BBQ pulak ye.. ini worang pun memulakan tugas untuk hidupkan api..memandangkan time kitorang pegi ni tak gaji lagi T_T.. trip bajet giles.. maka menu pun menu bajet.. kahkahkahh... aku siap soh Sarah bawa apa yang ada kat umah tu je.. tak yah beli-beli.. beras pun bawa ngam-ngam 4 pot.. kikikii... 2 pot untuk dinner ngan BBQ, 2 pot lagi untuk breakfast esok paginye.. tu siap bungkus dalam plastik asingkan 2 pot - 2 pot.. huhuuh.. 

so, menu hari tu.. aku bawa ayam dah siap perap.. ayam ni aku beli 2 ekor.. potong sendiri wokey.. aku tak reti potong ayam.. maka tender potong ayam serah je kat encik suami.. aku amik tender perap-perap je.. ihihi.. lepas tu aku bawa sosej coctail yang pendek-pendek tu, kentang aku dah siap rebus dan potong-potong besar nak bakar katanyer... dan bawang Holland..

Sarah pulak aku soh bawa barang-barang nak buat air, ni seme stok-stok yang ado kat rumah.. tapi dia beli juga gula ngan Sunquick.. lepas tu bawa arang ngan starter.. pastu rupanya dia pun bawa kentang dah siap rebus tapi nak bako.. kikikii...

petang tu sebelum hidupkan api.. encik suami bersama-sama dengan Sarah ngan adik ipar aku pegi cari seafood pulak.. tak jauh pun, dekat depan simpang Kampung Endah tu je.. balik-balik tengok dorang bawa balik udang ngan kepah.. ah sudah... aku ni dah la tak boleh makan seafood sangat.. tapi takpe la... aku siang je la udang tu.. basuh, boh garam sikit.. ready to BBQ...

dekat 2 jam juga la proses nak hidupkan api ngan bakar-bakar tu.. sambil-sambil dorang bakar tu, aku amik tender pegang kamera pegi amik gambar sunset... 

idupkan api ye bang..

bakar arang katenyer

mandur katanyer

 
kipas kipas

ni menu kami..

udang

ayam perap suka hati

kepah

kentang rebus dan bawang

sosej cocktail

ni kentang rebus sebiji

boh semua kat meja yang disediakan

gigih en suami mengipas

ni tukang rasa..

ni budak-budak posing kat tangga

dah kenapa banyak gambar senget ni

aku pegi jalan tengok sunset

eh buka lampu pulak

sunset

sunset

sunset

sunset

haih mandur ni merajuk ke?

sunset

finally... 

berjalan kembali ke rumah...

dinner BBQ kami

nyummm...

nyum nyummm

kepah bakar

ok dah gigil dah ni... sebab lapar

makan makan

nom nom nomm

malam tu makan kenyang kot.. boleh pulak ujan malam tu.. kahkahkah.. bergulung la dalam selimut.. esok paginya.. aku masak-masak untuk sarapan.. en suami pula bawa anak-anak pegi pantai.. layannn... dorang balik rumah.. dengan penuh kelaparan sampai aku pun lupa nak snap nasi goreng aku yang sedap tu.. kikikii.. lepas tu siap-siap kemas barang, packing-packing, kemas rumah.. dah bersedia nak check out.. memang best la sini.. ni kalau mak ayah aku ada mesti dorang suka.. sebab style kampung sangat rumah ni... insya allah.. next time.. ^_^

layan sunrise yang dah tak sunrise dah

lanskap

till then, tatababai

What's New


Post a Comment

2 Comments

  1. salam akak... awat susah sgt nk apply ek? klik dah kt gambo rumah tp dok suruh reload manjang... tlg kita akak... anak2 dah merengek & merajuk pun ada ni... tq akak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau hujung minggu memang susah sikit. kena apply lama (3 bulan sebelum). jangan putus asa okey.. :)

      Delete

Thanks for your support